onsdag 28 januari 2009

Skit bakom spakarna

Nu har jag istället för att leta efter vad det är för fel på Tequila istället börjat leta fel på mig själv.
Därför började jag jobba henne ifrån marken för att se hur hon betedde sig utan mig på ryggen, första dagen var hon jätteduktig och försökte så gott hon kunde (lite problem för matte med tömmarna).
Dag 2 blev sämre, då var hon lik sig själv igen och betedde sig likadant som när jag satt på så jag kände att jag borde lägga ner några dagar och rannsaka mig själv istället, vad har jag för problem?

Tequila fick stå i 3 dagar utan att jag ens borstade henne, ville helt börja om från början med positiv energi istället för negativ som det allt för ofta blivit sista tiden då hon vart tjurig och jag stressad.
Igår när jag kom till stallet så möttes jag av ett litet hummande och jag blev genast på bra humör, hon kanske hade saknat mig iallafall....bara lite kanske.
Det gjorde att jag förmodligen bemötte henne på ett annat sätt för sen var det trevligt att pyssla med henne och hon var ovanligt snäll när jag skulle sätta i brodd.

Istället för att rida henne direkt så longerade jag henne för att hon skulle få chansen att bocka av sig lite innan och för att jag skulle se vilket humör hon var på, och DÅ såg jag vad som var mitt problem.
När hon fattade galopp första gången så bockade hon som vanligt, då saktade jag av henne och fattade ny galopp det var precis där jag såg det, precis när hon var på väg att sätta under bakbenen och skjuta iväg en spark så släppte jag på linan och då sänkte hon huvudet och fattade en helt normal och lugn galopp.

Jag hoppade upp på henne och kände hur hela kroppen spände sig och det kändes som att sitta på en laddad kanon, skrittade några varv, hittills allt bra.
La om skänklarna och längde på tyglarna och hon kom fram i en lugn taktfull trav, behöver jag säga att jag var chockad?
Hon som senaste tiden försökt både resa sig, bocka och krumma vid trav var nu helt lugn, gick visserligen inte i någon form men hela hästen var avslappnad.
Gjorde en galoppfattning och även där längde jag på tyglarna i fattningen och som i traven så kom hon in i en lugn avslappnad galopp.
Bara för att se att det verkligen inte bara var tur så saktade jag av och fattade igen och samma sak hände.

Det har hela tiden varit jag som haft problem, jag vet att jag har en tendens att bli lite hård i handen och det visade sig ju att så var även fallet denna gång.

Så om hästen är dum eller beter sig annorlunda så tänk alltid till en eller två gånger på hur du själv behandlar hästen, de har bara kroppsspråket att kommunicera med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar